Dnia 8 grudnia 2022r. w Powiatowym Centrum ISKRA przy ul. Jana Kilińskiego 12  w Pile odbył się regionalny konwent pt. ,,Mediacje w szkole”, którego organizatorem był Powiat Pilski wraz z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Poznaniu. Spotkanie zostało zorganizowane m.in. dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, dyrektorów szkół, przedstawicieli grona pedagogicznego, rad rodziców i samorządów uczniowskich. Uczestniczyli w nim przedstawiciele czterech powiatów: pilskiego, chodzieskiego, czarnkowsko-trzcianeckiego i złotowskiego.

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich również skorzystała z zaproszenia a osobami, które miały możliwość wzięcia bezpośredniego udziału w konwencie były Pani Anna Polewczyńska nauczyciel j. angielskiego i opiekun Samorządu Uczniowskiego, Pani Paulina Łuka pedagog szkolny oraz uczennice klasy 7a Pola Badura przewodniczącą Młodzieżowej Rady Miejskiej w Wyrzysku  i Aleksandra Wawrzyniak wiceprzewodnicząca Młodzieżowej Rady Miejskiej w Wyrzysku V kadencji.

Jak wiadomo mediacja jest procesem rozwiązywania konfliktu. Celem mediacji jest osiągnięcie porozumienia oraz poprawa relacji stron przy pomocy mediatora. Mediacja rówieśnicza natomiast jest metodą rozwiązywania konfliktów wśród dzieci i młodzieży na terenie szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawczej czy resocjalizacyjnej, w obecności mediatora rówieśnika pod opieką osoby dorosłej (opiekuna mediatorów).

Jak przekazali organizatorzy konwentu mediacje w szkole to działania, które Samorząd Województwa Wielkopolskiego podejmuje od 2016 roku razem z Samorządem Wielkopolskich Radców Prawnych, Wielkopolskim Kuratorem Oświaty i Prezesem Sądu Okręgowego w Poznaniu. Efekty tego porozumienia widoczne są już w wielu wielkopolskich szkołach, w których ta metoda jest coraz bardziej popularyzowana.

Konwent rozpoczął się wystąpieniem Starosty Pilskiego Pana Eligiusza Komarowskiego, który wprowadził w tematykę spotkania. Następnie wystąpił Pan Krzysztof Sadowski Etatowy Członek Zarządu Powiatu w Pile, który odniósł się do słuszności organizacji konwentu ze względu na efektywną komunikację z dziećmi i młodzieżą w obecnych czasach.

Następnie uczestnicy konwentu mieli możliwość wysłuchania zdalnego przemówienia Pani Jolanty Kopińskiej Zastępcy Dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu oraz obejrzenia wystąpienia uczniów- mediatorów rówieśniczych podczas odgrywania scenki, która miała miejsce w szkole w czasie mediacji rówieśniczych. Scenka ta miała pokazać widzom funkcjonowanie mediacji rówieśniczych w szkole od strony praktycznej.

Moderatorem konwentu była Pani Jolanta Kucharzak Główny Specjalista do spraw Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej Województwa Wielkopolskiego w ROPS  w Poznaniu również Ekspert Zespołu Rzecznika Praw Dziecka do spraw standardów mediacji rówieśniczej, szkolnej i oświatowej. Podczas swojego wystąpienia bardzo szczegółowo przedstawiła symulację sztuki mediacji. Pani Kucharzak wspomniała o korzyściach zastosowania mediacji rówieśniczych w szkole, o podstawowych zasadach mediacji takich jak: dobrowolność, bezstronność mediatora, neutralność, samodzielność w podejmowaniu decyzji, poufność. Poinformowała również w jaki sposób wdrożyć mediacje w szkołach. Wspomniała, iż największym dobrem i wartością mediacji jest umiejętność efektywnej rozmowy. Dzięki mediacji możliwe jest rozwiązywanie trudnych sytuacji wynikających z napięć i konfliktów w szkole. Dobra komunikacja przydaje się w różnych sferach życia, zarówno tych osobistych, społecznych, jak i przyszłych zawodowych.

Swoje wystąpienie miała także Pani Barbara Grenda Kierownik Wielkopolskiego Ośrodka Adopcyjnego w Pile, mediator sądowy, która przedstawiła mediacje rodzinne jako wsparcie dla mediacji w szkole, m.in. powiedziała kiedy mówimy o mediacji, na czym ona polega, jakie są jej rodzaje, rola mediatora oraz cele mediacji.

Na koniec konwentu trwała dyskusja. Uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań w celu wyjaśnienia pewnych wątpliwości.

Spotkanie przyniosło szereg wniosków a najważniejszy to znaczenie mediacji rówieśniczych, która wzbogaca stosowane metody wychowawcze, sprzyja budowaniu relacji pomiędzy uczniami, ich rodzicami, nauczycielami i innymi pracownikami placówek. Mediacja może stać się metodą przeciwdziałania konfliktów, przemocy rówieśniczej, dlatego tak ważne jest posiadanie umiejętności w tym zakresie.

Tekst:

Paulina Łuka

Zdjęcia: Anna Polewczyńska