1. Przesadna ambicja i stawianie zbyt wysokich wymagań, ciągła krytyka efektów pracy dziecka.
  2. Nadmierna kontrola i wyręczanie, które nie pozwalają na samodzielność i rozwijanie odpowiedzialności.
  3. Lekceważenie obowiązków szkolnych dziecka i niedostrzeganie jego sukcesów.
  4. Bezustanne przypominanie i popędzanie, które rodzą bierny opór.
  5. Karanie za niepowodzenia szkolne, co jest błędem fatalnym w skutkach i niedopuszczalnym, a rodzi obawę przed niepowodzeniem; strach przed karą może być przyczyną stanów lękowych i powoduje dodatkowe trudności w koncentracji uwagi.
  6. Płacenie dziecku za dobre stopnie i przekupywanie, żeby chętniej odrabiało lekcje, co wyrabia merkantylny stosunek do nauki jako takiej i wszelkiego wysiłku.
  7. Przypominanie o konieczności odrabiania lekcji tonem rozkazującym i w stanie poirytowania ( często nie zdajemy sobie nawet sprawy, że gdy dziecko zaczyna nas denerwować lub zawadzać, odsyłamy je do odrabiania lekcji ).
  8. Stosowanie dodatkowej nauki jako kary (np. przepisywania lub czytania), gdy dziecko dostanie zły stopień lub coś przeskrobie; to powoduje, że nauka kojarzy się z karą i przykrością.
  9. Deprecjonowanie znaczenia w życiu dorosłym wykształcenia i wiedzy.