W minioną sobotę w Nadnoteckim Instytucie UAM w Pile zorganizowano konferencję pn. Edukacja w kryzysie wyobraźni. Nowe horyzonty pedagogiczne. Celem spotkania było podjęcie refleksji nad znaczeniem zmian technologicznych, społecznych i klimatycznych we współczesnej edukacji, a szczególnie nad rolą wyobraźni w procesie kształcenia.

Zdaniem prelegentów najistotniejszym zadaniem dzisiejszej szkoły pozostaje kształtowanie umiejętności nawiązywania relacji oraz ich podtrzymywania. W dobie wszechobecnej technologii informatycznej i komunikacji na odległość- szkoła prawdopodobnie stanowi ostatni bastion bezpośrednich kontaktów dzieci i młodzieży, a także rodziców i nauczycieli. Ważne, aby każda ze stron interakcji prawdziwie zainteresowała się tym, co ma do powiedzenia nadawca i zechciała słuchać. Profesorowie podkreślali również rolę rodziców w wychowaniu i wykształceniu własnych dzieci- najlepiej w bliskości z przyrodą: powinność ta ma polegać na czynnym zaangażowaniu w rozwój kompetencji, a nie tylko na cedowaniu wszystkich zadań na szkołę.

Uczestnicy zgodnie uwypuklali potrzebę wiary w możliwości dziecka- nawet jeśli jemu samemu towarzyszą wątpliwości odnośnie posiadania jakichkolwiek talentów. W edukacji liczy się proces, popełnianie błędów, a nie tylko efekt końcowy.

Kuluarowe rozmowy w czasie przerw między wykładami pozwalały na wymianę doświadczeń z nauczycielami z innych placówek edukacyjnych w naszym regionie. To był czas poszerzania wiedzy, ciekawych inspiracji i refleksji- wartościowe godziny!

Anna Panek