• KRÓCEJ ALE CZĘŚCIEJ – Lepiej ćwiczyć krócej i częściej niż raz na tydzień długo. Wówczas ćwiczenia nie będą tak nużące a dziecko będzie nabierało nawyków prawidłowego mówienia w sytuacjach zbliżonych do naturalnych.
  • NAUKA PRZEZ ZABAWĘ – Wykonaj wraz z dzieckiem pomoce edukacyjne, które uprzyjemnią nabywanie umiejętności poprawnego mówienia. Ucząc przez zabawę sprawiamy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.
  • NAUKA „PRZY OKAZJI” – Wykorzystuj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub oddechowych. Ćwiczyć można prawie w każdej sytuacji: w sklepie, na spacerze, podczas przygotowywania posiłku. Dużo zależy od Twojej inwencji.
  • ĆWICZYMY RAZEM – Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Jeśli należysz do tych osób, pozbądź się fałszywego wstydu i doceń, co nasza buzia i nasz język potrafią. Ćwicz z dzieckiem i dobrze się przy tym baw.
  • DWIE WAŻNE CECHY – Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie wyśmiewaj dziecka, jego wady, ani braku postępów. Czasem mijają długie miesiące zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Twoja konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń jest ubezpieczeniem sukcesu!
  • MOTYWACJI – Motywacja do ćwiczeń to coś, co nie przyjdzie samo. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko „samo chce”, to wspaniale! Pamiętaj jednak, że każde dziecko miewa swoje „kryzysy” związane z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i wzmacniać.
  • NAGRODY – Za solidną pracę należy się nagroda! Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe entuzjastyczne „Brawo! Bardzo dobrze!”. Po zakończonych zajęciach może to być naklejka, pieczątka, obrazek. Po osiągnięciu pewnego etapu możemy zaproponować dziecku wspólne wyjście i spędzenie ze sobą więcej wolnego czasu.
  • KONTAKT Z LOGOPEDĄ – Bądź w stałym kontakcie z logopedą, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń, aby uniknąć mimowolnych błędów podczas ich wykonywania.
  • CZAS – Nabywanie każdej nowej umiejętności wymaga czasu, aby mogła się ona rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest poprawna mowa i sprawna komunikacja.
  • STAŁA PORA ĆWICZEŃ – Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych, jeśli staną się one częścią codziennego rytuału.

Opracowanie na podstawie: logopediapraktyczna.pl